Councillor: Sidewalk cash should be fixed % of roads spending

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CFRA

Capital ward councillor David Chernushenko wants sidewalks to get a set amount of money each year and should be tied to how much is spent on roads.

"The idea of there being at least a minimum percentage is one approach where to some degree, you get out of the battle of is $10 million enough? Should it be 12? No, make it 2, that it be on a percentage basis."

He admitted coming up with that figure could prove to be a contentious debate, but insisted sidewalks shouldn't be an afterthought when it comes to transportation spending.

In the last four years, the city spent $7.36 million on pedestrian projects, including 158 kilometres of sidewalks and 30 kilometres of new Multi-use Pathways.

The city is also launching a new initiative to try and gauge how safe people feel when they cross at intersections.

Sustainable Transportation Program Manager Jill Wilson explained the goal is to get the pedestrian's perspective by considering different factors.

"Such as the crossing distance, the signal phasing and timing, right turn design, whether there is a turn channel or not, what type of crosswalk treatment is there, are there zebra markings, double painted line, high visibility."

Une cohabitation compliquée

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Le partage des pistes cyclables devient de plus en plus problématique à Ottawa.

Jean-François Dugas, Le Droit

Le partage des pistes cyclables devient de plus en plus problématique à Ottawa et force la municipalité à reconsidérer la conception de ses sentiers à usage multiple.

La hausse des conflits entre piétons et cyclistes sur de telles voies a fait surface hier lors du comité de transports municipal où le Plan de la circulation piétonnière a été présenté aux élus.

«Je comprends que les sentiers polyvalents répondent à un besoin et ils sont très efficaces à des endroits où le volume de piétons ou de cyclistes n'est pas suffisant pour aménager des installations pour un seul de ces groupes. Toutefois, on observe de plus en plus de confits sur ces sentiers, parfois en raison de comportements répréhensibles, déplore David Chernushenko, échevin dans le quartier Capitale.

La Ville étudie plusieurs scénarios pour assurer une meilleure cohabitation entre les cyclistes et les piétons, avance Kornel Musci, directeur municipal de la planification stratégique des transports. En plus de continuer les efforts de sensibilisation auprès des usagers, notamment avec une meilleure signalisation, M.Musci soutient que la municipalité pourrait élargir les sentiers au-delà des dimensions actuelles où même envisager l'aménagement de sentiers distinctifs pour ces clientèles.

«Les conflits entre piétons et cyclistes s'avèrent un tout nouveau problème, a avoué M. Mucsi, en parlant entre autres des sentiers de la Commission de la capitale nationale, particulièrement ceux qui longent la rivière des Outaouais et le canal Rideau.

M. Chernushenko estime que la Ville n'a pas, par exemple, à légiférer davantage sur les limites de vitesse imposées aux cyclistes ni envoyer des agents de réglementation pour épingler les cyclistes qui ont le pied pesant ou les piétons qui promènent leur chien sans leur laisse sur les sentiers. À son avis, il faut simplement faire preuve d'un peu plus d'étiquette.

«Certaines veulent que les pistes soient un moyen pour les cyclistes de se rendre à destination rapidement, d'autres préfèrent qu'elles soient navigables pour tous. Je ne veux pas pénaliser l'un ou l'autre», a résumé M. Chernushenko.

Le Plan de la circulation piétonnière, présenté hier, fait état des réalisations de la municipalité au cours du dernier mandat des élus.

Depuis 2010, la Ville a investi 7,36m$ dans l'infrastructure piétonnière. Ainsi, 158 kilomètres de trottoirs et 30 kilomètres de sentiers ont été aménagés.

Par ailleurs, 96 projets sont prévus d'ici 2031 pour mieux accommoder les piétons de la ville. Les voies pour donner un meilleur accès aux services de transport en commun et aux écoles figurent au sommet de la liste de priorités au cours des trois phases de construction. «Nous sommes bien positionnés pour assurer notre succès», a constaté Gill Wilson, gestionnaire responsable du plan piétonnier.

Malgré ce vote de confiance, le conseiller municipal du quartier Innes, Rainer Bloess, peste.

«Nous avons un bon plan. Le problème est sa mise en oeuvre [...]. Je m'explique mal comment on peut construire un trottoir et l'arrêter à mi-chemin sur une rue, a-t-il lancé en faisant allusion au chemin Renaud dans l'est de la ville. Il manque plusieurs liaisons. C'est l'élément qui semble nous poser des problèmes.»

Conflicts push city to consider new paths

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Carys Mills, Ottawa Citizen

Conflicts between pedestrians and cyclists have pushed the city to look at whether multi-use pathways should be designed differently.

Collisions and near-accidents on paths were brought up Wednesday, when the city’s transportation committee was updated on Ottawa’s pedestrian plan, which includes 96 projects to be completed by 2031.

“I can see where multi-use pathways serve a purpose and are very efficient, where you might not have the volume of either pedestrians or other wheeled-users for example, to merit dedicated facilities,” said Capital ward Coun. David Chernushenko. “What I’m getting at, is that we are seeing more and more conflict on pathways.”

He asked whether the city is looking to control speeds and behaviour on the paths, citing users of the western Rideau River pathway being “in the throes of this issue.”

“There are those who would love it to be a really efficient route, so a cyclist can go quickly ... there are others who are quite concerned that it might just become a speedway for cycling,” Chernushenko said.

The city is examining other designs, including widening multiuse pathways beyond the regular three metres or creating more separate spaces, said Kornel Mucsi, transportation strategic planning manager. “In terms of the conflict between pedestrians and cyclists, this is something that is kind of a new problem,” he said.

Innes ward Coun. Rainer Bloess gave his own presentation about missing links between sidewalks and pathways.

Clashes between cyclists, pedestrians go off-road

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By Jon Willing, Ottawa Sun

Conflicts between cyclists and pedestrians are prompting the city to reconsider how it designs multi-use paths.

For people who never use the paths, the fracas might seem ridiculous.

But anyone who regularly rides or walks the National Capital Commission paths, particularly the paths along the Ottawa River or Rideau Canal, will often see the friction between cyclists and pedestrians.

Cyclists are flying down the smooth surface and slam on the brakes behind pedestrians, who are sometimes walking two or three abreast across the lane.

The city is expanding its network of multi-use paths (nicknamed "mups" inside the walls of City Hall) and one councillor is running head-on into this debate.

Planning is ongoing for a path on the western side of the Rideau River south of Hwy. 417. Capital Coun. David Chernushenko said one group wants the path to be a high-speed commuter route for cyclists, while others want the path to be friendly to all users.

"I don't want to take away from either one," Chernushenko said.